Šta je turbina automobila i kako prepoznati njen kvar?

PODIJELITE NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

Vozite li automobil star deset ili manje godina, posebno onaj s dizelskim motorom, velika je vjerojatnost da motor ima ugrađenu turbinu. Sve strože ekološke norme, rast cijena goriva te strogi kriteriji vozača natjerali su proizvođače automobila na ugrađivanje turbina. Turbina omogućuje veliki obrtni moment pri malim obrtajima, motor razvija maksimalnu snagu pri nižim okretajima, što daje dojam da se pod haubom nalazi znatno jači motor nego što u stvarnosti je. Prednost, dakle, motora s turbinom je što povećavaju snagu motora i omogućuju mu bolje performanse, a da dimenzije samog motora ostaju iste.

 

Turbina povećava snagu motora i omogućuju mu bolje performanse, a da dimenzije samog motora ostaju iste.

 

Turbina, iako zvuči drugačije, nije toliko komplicirani dio motora, a s obzirom da bi svaki vozač trebao biti upoznat s osnovama rada svog automobila u ovom tekstu ćemo objasniti kako funkcionira turbina te kako prepoznati njen kvar.

 

Kako funkcionira turbina motora?

 

Kada motor radi, on koristi smjesu kisika i goriva i na taj način pravi određeni broj obrtaja. U slučaju kada nam je potrebna veća snaga motora, onda se mora povećati i broj obrtaja. To znači da treba više zraka i više ubrizgavanja goriva da se postigne veći broj obrtaja. To motor ne može napraviti sam od sebe, ali mu u tome turbina pomaže. Ona povećava količinu smjese zraka i goriva i čini da motor dobije veću snagu, a da ostaje istih dimenzija. To daje dodatnu snagu automobilu uz manji motor.

 

 

Turbina je pričvršćena na ispušnu granu motora, a ispušni plinovi okreću turbinu. Također, ona je osovinom povezana s kompresorom koji smanjuje obujam zraka koji se ubacuje u cilindre. Taj zrak iz cilindara okreće samu turbinu, a količina zraka diktira koliko će se brzo turbina okretati. Tipična turbina ima pritisak od oko 0,5 bara što znači da se u motor ubacuje oko 50% više zraka. No, ta brojka ne znači da će snaga motora skočiti za 50%, već je realno za očekivati povećanje snage od 30% do maksimalnih 40%.

 

Turbine su posebno korisne na velikim visinama budući da je tamo zrak dodatno razrijeđen.

 

Naime, na velikim je visinama zrak dodatno razrijeđen i normalni motori imaju manje snage jer manje zraka dolazi do cilindara. Turbina će pokupiti više zraka iako je on rjeđi, pa će nadoknaditi gubitak gustoće zraka. Naravno, i u tom slučaju postoji pad snage, ali turbina ga smanjuje i gotovo će biti neprimjetan.